Manuele therapie

Manuele therapie is een behandelmethode voor (langdurige) klachten aan het bewegingsapparaat of klachten die daaraan zijn gerelateerd. Centraal in de manuele therapie staat het verbeteren van de gewrichtsbewegingen in uw hele lichaam. De therapie richt zich op het wegnemen van de oorzaak van de klachten en niet op het bestrijden van de symptomen.

Manuele therapie is een vorm van therapie dat aanspreekt op de individualiteit van de mens. Iedereen is te herkennen aan een houding of aan een manier van bewegen. Vaak heeft iemand een eigen stoel in de kamer waar hij/zij het lekkerst in zit. We herkennen iemand in het donker aan de manier van lopen. Op het moment dat iemand niet zo kan bewegen zoals hij/zij het vanuit de voorkeur doet, kan het klachten gaan opleveren. Iemand stoot de teen en gaat anders lopen omdat het pijn doet. Het aangepaste looppatroon beïnvloedt het functioneren van het bekken, wat weer van invloed is op het functioneren van de rug. De veranderde functie van de rug kan het bewegen van een schouder weer beïnvloeden, wat klachten kan opleveren.

Manuele therapie zal tijdens het onderzoek, het individuele voorkeur van bewegen en asymmetrie in het lichaam gaan bepalen. Dit vindt plaats volgens een geprotocolleerde testmethode. De behandeling vloeit voort uit de analyse van deze tests en bestaat uit het subtiel bewegen van gewrichten. Omdat het lichaam constant bezig is met het compenseren van functieveranderingen is het van belang dat het bewegen van de gewrichten in het hele lichaam plaats vindt. Dit betekent dat de gewrichten in de hele bewegingsketen (van de voet tot en met het hoofd) tijdens de behandeling bewogen worden. Het gevolg is dat een behandeling van de manueel therapeut langer duurt dan een reguliere behandeling fysiotherapie.

Voor meer informatie kunt u altijd naar de praktijk bellen of kijken op www.manueletherapie.nl.

• Afspraak maken?

Snel, makkelijk, online! Klik hier.